En affärsidé som hänger med

Näringsliv
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:

I ganska små och oansenliga lokaler på Fabriksgatan i Karlskoga finns något som numera är rätt ovanligt i Sverige: tillverkning av släpvagnar.

Företaget grundades av Arne Åström 1985. På den tiden sysslade han med uthyrning, försäljning och service av släpvagnar och husvagnar. Den stora förändringen av verksamheten kom när han efter ett antal år skulle sluta sälja ett visst märke av släpvagnar och byta till ett annat.

– Då kom jag på att jag skulle kunna börja tillverka dem själv istället.

Han köpte rättigheterna till namnet SM-släpet, ett märke som var välkänt redan då, och började bygga helt nya modeller som han sålde. Året var 1997.

– Det gick bra direkt eftersom jag redan hade mina kunder, både företagare och privata.

SM-släpet i Karlskoga har tillverkat släpvagnar sedan 1997. Gösta Christensen har jobbat på firman i 16 år.
Foto: Per Lindgren

I början hade han ett tiotal olika modeller. Idag har utbudet utökats till ungefär det dubbla.

– Men vi gör även specialvagnar på uppdrag, påpekar Arne.

Numera är husvagnsdelen av verksamheten avvecklad och man ägnar sig enbart åt att tillverka och serva släpvagnar.

Företaget är välkänt, men är trots det ganska litet. Förutom Arne Själv är det bara hans son Jimmy Åström och svetsaren Gösta Christensen som är anställda.

Tillverkningen ligger på cirka 400 släpvagnar per år och sker på ett hantverksmässigt sätt. I verkstaden finns inga robotar.

– Här monterar och svetsar vi allt manuellt, säger Arne.

Arne Åström framför råmaterialet som ska bli släpvagnar. Vagnarna tillverkas från grunden. Råvaran förvaras på gården och kapas till rätt längder i samband med att den tas in i lokalen.
Foto: Per Lindgren

Företaget har gått upp och ner genom åren. Ett riktigt stålbad var den ekonomiska krisen i början av 90-talet, då många i branschen slogs ut. I början av 2000-talet svängde pendeln åt andra hållet.

– Vi var tidigt ute med obromsade släp, så vi ökade mycket volymmässigt då.

Numera har de obromsade släpen backat till runt 40 procent av försäljningen. Konkurrensen från utländska lågprissläp är stor.

– Vi har profilerat oss som kvalitetstillverkare. Att kriga med priset går inte, så vi får satsa på kvalitet, säger Arne.

Efter 33 år i branschen börjar Arne se fram emot pensionärslivet. Inom ett par år ska Jimmy ta över företaget. Han är född 1986 och är alltså ett år yngre än firman, men han har ändå lång erfarenhet.

– Jag har jobbat här i tolv år, men jag har varit med och hjälpt till sedan jag var liten.

Inom några år ska sonen Jimmy Åström (till vänster) ta över firman som pappa Arne Åström startade 1985.
Foto: Per Lindgren

På senare tid har han fått börja förbereda sig allt mer på att ta över.

– Det är en riktig utmaning. Det ska bli jättekul!

Han påpekar att han inte tänker ändra så mycket på företaget, eftersom pappans koncept fungerar bra.

– Men jag ska satsa lite mer på marknadsföring så att vi syns lite mer.

Arne känner att Jimmy har friska nya idéer som kan vara nödvändiga för företaget.

– Tiderna förändras och det kan vara svårt för oss äldre att hänga med. Därför behövs det nytt blod i företaget.

Han är glad att sonen är intresserad och vill ta över verksamheten.

– Det är jätteroligt att företaget drivs vidare i familjen.

När han ser tillbaka på tiden som egen företagare konstaterar han att det har tidvis har varit riktigt tufft, men att det finns både för-och nackdelar med att vara sin egen arbetsgivare.

– En stor fördel är att man styr sin egen situation.

Så här jobbar KT och Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.