• tisdag
    27 okt
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      1.4 mm
  • tisdag
    27 okt
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • onsdag
    28 okt
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • torsdag
    29 okt
    10°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • fredag
    30 okt
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      N
    • Nederbörd
      0.0 mm

Tågoperatörerna tror på Oslo-Sthlm 2.55

Nyheter
PUBLICERAD:
Branschföreningen Tågoperatörerna tror på Oslo-Sthlm 2.55
Foto: Adam Ihse/TT
Branschföreningen Tågoperatörerna vill ha en bättre järnvägslinje mellan Oslo och Stockholm och ställer sig bakom infrastrukturprojektet Oslo-Sthlm 2.55.

Föreningen lyfter fram järnvägsprojektet Oslo-Sthlm 2.55, som kan passera Karlskoga, som ett av deras önskade prioriteringar i år för regeringen.

Tågoperatörerna skriver följande i sina politiska prioriteringar:

”Bygg ut nya stambanor för 320 km/h på tio år med separat finansiering – här kan gröna obligationer komma till nytta – samt inkludera Stockholm – Oslo enligt förslag från Stockholm – Oslo 2.55.”

Föreningen har skickat in skrivelsen till nya infrastrukturdepartementet och regeringen, vilket glädjer Jonas Karlsson, vd för Oslo-Sthlm 2.55.

– Det är en styrka att de som bedriver tågtrafiken i Sverige så starkt ser potentialen i det förslag vi tagit fram för att få till en konkurrenskraftig förbindelse med tåg mellan huvudstäderna, säger han i ett pressmeddelande.

Branschföreningen Tågoperatörerna representerar de aktiva tågoperatörerna och driver den yrkesmässiga spårtrafikens gemensamma intressefrågor.

Själva förslaget som Oslo-Sthlm 2.55 tagit fram innehåller förslag på hur restiden mellan huvudstäderna kan kortas till under tre timmar, som tidningen skrivit tidigare.

De har också tagit fram förslag på hur järnvägen kan byggas minst tio år snabbare än planerat, enligt företaget är det möjligt att ha en järnväg klar redan i början av 2030-talet.

– Ett tjugotal stora europeiska byggbolag, tågoperatörer och aktörer inom den finansiella sektorn har engagerat sig i projektet och det är tydligt att det finns företag som är vill bidra till att förverkliga både infrastruktur och trafik, säger Jonas Karlsson.

Läs mer:

Så här jobbar KT-kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.