Tvist om ett bilköp

Konsument
PUBLICERAD:
En missnöjd kvinna från Degerfors anmälde en bilfirma till Allmänna reklamationsnämnden.

Nämnden rekommenderar nu bolaget att gå kundens krav till mötes.

I juni 2018 beställde kvinnan en fabriksny bil av företaget. På grund av problem med importen av bilen så blev leveranstiden försenad.

Kvinnan ville häva köpet och eller få kompensation i form av vinterdäck och omkostnader för inbytesbilen. Företaget bestred hennes krav och hävdade att förseningen låg utanför företagets ansvar. Det lät henne sedermera häva köpet men krävde att hon skulle betala 16 000 kronor.

Nämnden rekommenderar företaget att endast kräva betalt med 8 000 kronor av kvinnan. Kvinnans krav i övrigt avslås.

Så här jobbar KT och Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.