Motorklubb vill diskutera marknadsföring

Politik
PUBLICERAD:
Lillängsbanan lockar allt fler och nu vill motorklubben aktivt medverka till marknadsföring för att stärka bilden av Degerfors kommun som en attraktiv plats.
Foto: Dennis Pavlovic
Degerfors motorklubb vill diskutera samarbete och marknadsföringsinsatser med Degerfors kommun. Intresset för klubben har ökat och de bedriver allt från knattecross till elitverksamhet.

I en skrivelse vänder sig Degerfors motorklubb till Degerfors kommun, där de bland annat berättar att klubben under förra året renoverade Lillängsbanan, med ekonomiskt stöd från Degerfors kommun, Riksidrottsförbundet och egna sponsorer. Målet var att höja standarden på banan för att förbättra tränings- och tävlingsmöjligheter samt att kunna ha en tillräcklig standard för att arrangera SM. Nu anpassas även omklädningsrum, vilrum och andra faciliteter.

Ökat intresse

Det här har inneburit ett ökat intresse från andra föreningar och arrangörer att förlägga träningsläger och tävlingar på banan. Även medlemsantalet har ökat rejält och tydligt intresse märks också från flickor och personer med funktionsvariationer, enligt klubbens skrivelse.

Idag har klubben runt 25 licensierade tävlingsåkare och banan nyttjas av runt 120 åkare per vecka. Klubbens serielag Kanonerna vann förra året division 2 norra och tog klivet upp i högsta divisionen.

Samarbete

Nu vill de diskutera samarbete och marknadsföringsinsatser med kommunen.

– Det finns ett marknadsföringssamarbete mellan kommunen och DIF och även med VK Orion och motorklubben har också elitlag. Men jag vill inte spekulera i det utan vill träffa dem först och återkomma om vad som sades, säger kommunstyrelsens ordförande Muris Beslagic (S).

Så här jobbar KT och Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.