• idag
    11 juli
    19°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      V
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    12 juli
    19°
    • Vind
      6 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    13 juli
    20°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      NV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    14 juli
    15°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      2.2 mm
  • onsdag
    15 juli
    16°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      2.9 mm

Konsument i Karlskoga får inget gehör i ARN

Konsument
PUBLICERAD:
En missnöjd kund i Karlskoga anmälde Nordea Bank Abp, filial i Sverige till Allmänna reklamationsnämnden, Arn.

Karlskogabon skulle sälja sina aktier i ett bolag när börsen öppnade den 24 oktober 2018. Då fungerade inte internetbanken. Han försökte då att ringa till banken för att genomföra försäljningen, men kom inte fram. På grund av att han inte kunde få kontakt med banken gick hans aktier ner med 15-18 procent och enligt anmälan förlorade cirka 60 000 kronor.

Arn skriver i sitt beslut att banken har i sina villkor friskrivit sig från ansvar när det gäller situationer av detta slag. Nämnden anser inte att villkoren är oskäliga. Banken har agerat normalt aktsamt och är därför inte heller ansvarig för skada som Karlskogabon drabbats av.

Nämnden avslår nu konsumentens krav, då ARN inte kan se att bolaget brustit i konsumenträttsligt hänseende.

Så här jobbar KT och Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.