Utmaningarna är stora men vi är inte ensamma

Familj
PUBLICERAD:
Fader Jean Baul jesuiten sade: ”Vår bild av Gud påverkas av vår relation och bild av våra föräldrar!”

Men nu i vår tid kan vi inte helt hålla med honom. Vi uppfostrar inte våra barn endast själva utan gemensamt med andra! De har också många andra förebilder. De lär sig saker som är långt borta från Guds Ande i det öppna samhället, mitt i dess förmenta frihet.

Sedan får vi inte glömma den mediala influensen, som dominerar barnen utan att de förstår det själva. Det kan fälla utslaget om vad de lär sig, även vad barnen kommer att tro på.

Med full fart i livet och all stress, känner vi oss ofta knappt som föräldrar!! Men vi har ansvar för dem som vi älskar mest. Därför vill vi spegla en sann bild av vår Herre; Han som inte är lik andra gudar.

Herren presenterar sig för världen som en kärleksfull Far. Han vill att vi ska komma med våra barn till Hans föräldraomfamning. Herren Jesus sade i Lukas Evangelium 11:11-13: ”Finns det bland er någon far som skulle ge sin son en orm när han ber om en fisk, eller en skorpion när han ber om ett ägg. Om ni som är onda förstår att ge era barn goda gåvor, hur mycket mer skall då inte er Fader i himlen ge den helige Ande åt dem som ber honom?

När vi möter svårigheter, vilket är en oskiljaktig del av livet, så ber vi inte att få slippa de problem vi har, eller att få sluta tänka på detta, eller springa bort från detta, för att vila och mår bra. Då kan vi hamna i tomhet eller bli som en pilgrimsmussla, liknande det som kan hända med personer som provar yoga. De vill hitta en väg till något bättre. Men risken finns att de, utan att veta om det, börjar anropa främmande hinduiska gudar med hjälp av stavelserna `oum`; Då öppnar man dörren till olika typer av andemakter.

Men det som behövs är att våga möta den levande Guden, som är ett svar på generationernas längtan, och som väntar på oss sådana vi är… där vi är… när vi vill… med alla våra problem och svårigheter. Vi kan bara vara i hans närvaro i tillbedjan, och låta hans Ande strömma över oss och genom våra kroppar, till läkedom, upprättelse, förvandling och liv.

Paulus säger i Romarbrevet: ”Följ inte världens värderingar, utan låt Gud ändra ert sätt att tänka, så att ni blir som nya människor”.

Utmaningarna är stora, men vi är inte ensamma! Herren Jesus säger i Matteus evangelium: ”... och kom ihåg att jag alltid är med er. Ända till tidens slut”.

Idag är det 16/11…. Och det är 45 dagar kvar till åretslut… Herre hjälp oss att leva det med glädje, kärlek och fred, så att vi glömma sorger… kompensera oss, min Herre och gör det till ett år som vi kan uppnå alla våra drömmer… Amen

Ossama Makhol

Så här jobbar KT och Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.