Medan isen smälter!

Familj
PUBLICERAD:
”Jorden sörjer och tvinar bort. Jordkretsen försmäktar och tvinar bort. Jorden har ohelgats av sina innebyggare. De har överträtt lagarna, kränkt rätten och brutit det eviga förbundet.”

Orden kunde varit Greta Thunbergs men är profeten Jesajas som levde 600 år före Kristus. De finns med i en utställning på Nordiska museet som heter Arktis- Isen smälter.

I december utsågs Greta till årets person av tidningen Times för att hon larmat om mänsklighetens rovdjursliknande förhållande till det enda hem vi har. De gamla profeterna och vetenskapen talar samma språk idag. Profeterna förebådar tiden för Jesu återkomst. Hosea från 700-talet f Kr säger att markens djur, himlens fåglar och fiskarna i havet dör. För ett antal år sen slungades 1000 tals döda fiskar upp på stränder runt Medelhavet, förgiftade av oja efter ett krig.

Vi har nyss firat advent och jul, två av kyrkans mest glädjefyllda högtider. Vi var med om födelsen av ett fattigt och utsatt barn i ett stall. Vi såg honom rida in i Jerusalem på fredens symbol, åsnan. Folket jublade precis som det var sagt av profeten Sakarja 530 år före händelsen: ” Ropa ut din glädje dotter Sion, jubla dotter Jerusalem. Rättfärdig är han, seger är honom given. I ringhet kommer han, ridande på en åsna. Krigets vapen ska förintas. Han ska förkunna fred för folken och hans välde ska nå från hav till hav, från floden till världens ände.” Det finns hopp om en bättre värld! Det är tid att vända om, att tänka om. De ödmjuka ska ärva jorden. säger Jesus. Kampen mot girighet, avund och ständig konsumtion måste börja hos mig själv.

Bibelappen YouVersion laddades ner 50 miljoner gånger 2019 och understryker människors oro och maktlöshet inför klimat, krig och våld i vår värld. De bibelställen som lästs mest var följande: ”Var inte rädd” och ” Känn ingen oro.”- ”Tro, jag vill känna tro. Jag vill känna morgondagen nalkas här i lugn och ro”, sjöng den nyligen bortgångna Marie Fredriksson. Tro handlar om tillit och vägledning.

Finns det något forum i samhället där man kan samtala om livets viktiga frågor? Om fred och klimat, om existentiell oro och hälsa, om hopp och tro? Ja! I kyrkornas samtalsgrupper! Karlskoga församling har samtalsgrupp som just nu är fullbokad, bibelstudier på torsdagar och en retreat den 25 januari. Frikyrkorna har en Alfagrupp, med mat och samtal på tisdagar. Den startar redan nästa vecka. Inga frågor är fel! Du deltar helt förutsättningslöst! Kontakta kyrkorna för mer information.

Anki Ljungh

Så här jobbar KT och Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.