• idag
    30 okt
    • Vind
      1 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    31 okt
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    1 nov
    • Vind
      1 m/s
    • Vindriktning
      V
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    2 nov
    10°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      V
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    3 nov
    10°
    • Vind
      1 m/s
    • Vindriktning
      NO
    • Nederbörd
      0.0 mm

Född till operasångerska

Mera
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Jenny Lindstipendiat 1974.
Foto: Privat
Sopranen Anette Stridh, född och uppvuxen i Karlskoga, var känd operaprimadonna under 80- och 90-talet. Hon har hyllats som stjärna och hämtats med limousin i USA, fått stipendium ur kungens hand och räddat Kungliga operan från att behöva ställa in föreställningar hela tre gånger. Men trots att hon stått på många stora scener är det hennes första uppträdande som femåring hon minns som det största.

Anette Stridh föddes in i en musikalisk familj, bestående av fem barn, mor och far. Ända från det att hon var liten var de ute och uppträdde tillsammans under namnet Familjen Stridh.

– Pappa sjöng i Öjebokören och jag har uppträtt sedan jag var fem år.

Tuppens hörna

Ur Love love love.
Foto: Privat

Under 60-talet var Hylands hörna populärt på TV och i Aggerud startade man upp något som kallades Tuppens hörna.

– Vi var med där och min lillasyster Ann-Charlotte var tre år, alla sjöng, även mamma. Brorsan Tony och pappa spelade gitarr och på dragspel hade vi Sven Charlie Falk.

Familjen Stridh uppträdde bland annat på Konsumstämmor och de gjorde folkparksturnéer runt om i Sverige.

– Vi utvecklade uppträdandena med danssteg och andra nya idéer.

Anette var fem år när hon uppträdde ensam första gången.

– Det var på en julfest i Strömtorp. Jag minns exakt hur det var när jag stod där och såg ut över alla människor. Jag fick två godispåsar av jultomten som tack. Det var en reporter där från en tidning så jag har en liten recension i min klippbok där det står att jag sjöng och underhöll.

Trots att Anette sjungit på de stora scenerna är det fortfarande uppträdandet på julfesten som hon minns som sitt största framträdande.

Anette Stridh tar emot ett stipendie ur kungens hand.
Foto: Privat

Hon uppträdde ofta i Folkets park i Karlskoga där Sune Olsson var ledare för trivselkvällarna. Under åren sjöng hon i många olika sammanhang i Karlskoga med omnejd.

Musikskolan var till stor hjälp för Anettes utveckling och hon hade sånglektioner för Birger Öjebo.

– Jag sjöng även med de orkestrar som leddes av dirigenten Stig Gustafsson, den legendariske ledaren av bland annat Bofors musikkår. Senast jag sjöng med dem var i Bregårdsskolans aula 1995.

Anette har även tilldelats flera stipendier, bland andra Jenny Lindstipendiet 1974. Jenny Lind var en av världens största operasångerskor som föddes för 200 år sedan.

– Jag blev inbjuden till kungliga slottet för att sjunga på en tillställning som kungen hade och jag var hans bordsdam. Vi satt och pratade och han beundrade min sång och det var ju kul.

Hämtad med Cadillac

I Jenny Lindstipendiet ingick en turné i USA. I första hand i svenskbygderna men även i New York.

Till turnén behövdes en pianist som man fann via Wilhelm Freundstipendiet.

– Av alla sökanden valde de en Karlskogatjej, hennes namn var Ylva Holmstrand. Kan du fatta! Vilken slump, vi kände ju redan varandra!

Pianist Ylva Holmstrand och Anette Stridh i USA.
Foto: Privat

Anette var bara 21 år och det var stort att vara ute i så stora sammanhang.

– Vi blev firade som stjärnor och hade privatchaufförer som hämtade i Cadillac och körde oss dit vi skulle. Det här var en period när man inte hade detta stora mediala utbudet som finns idag. Man hade ett namn inom en viss krets men var mer anonym för gemene man.

1974 fick hon även Jussi Björlingstipendiet,

– Jag sjöng i en operaföreställning från Drottningholmsteatern som sändes direkt i 400 radiostationer i Europa efter det fick jag mottaga Drottningholmsteaterns stipendium ur kungens hand. Både Jenny Lind och Björlingsstipendiet är väldigt fina stipendier att få.

Inte heller Karlskoga hade glömt sin operadiva. Hon fick nämligen Karlskoga kulturstipendium år 1977.

Yngsta som kommit in

Efter gymnasiet 1971 sökte hon till Solosång vid Musikhögskolan i Stockholm och kom in.

– Det var ett stort antal sökande och jag var en av de yngsta som någonsin antagits.

1974 började hon på Operaskolan i Stockholm och efter avslutade studier fick hon ett utlandsstipendium för att studera i Wien i två år.

Åter i Sverige fick Anette en operaroll som Barbarina i Figaros bröllop 1979 på Kungliga operan i Stockholm. Den rollen sjöng hon vid olika tillfällen fram till 1995.

I Kungsträdgården.
Foto: Privat

I konkurrens med flera andra fick Anette rollen som Carlotta i Fantomen på operan och spelade mot Mikael Samuelsson som Fantomen.

– Fantomen blev en långkörare med sex säsonger, från 1989 till 1995. Jag gjorde cirka 1100 föreställningar.

När Anette börjande fyllde dottern Malin ett år. Hon ammade under repetitionerna och när hon slutade med Fantom var hon gravid i åttonde månaden med sonen Max.

– Det var ett himla liv om detta. En musikal som gick över hela världen, att då ha en gravid sångerska i en av huvudrollerna var inte så populärt.

Den ansvarige engelske regissören ville byta ut Anette när hon blev så tjock.

– Men då tyckte teaterförbundet att jag skulle sälja kaffe för samma lön och då blev det tyst om det, säger Anette och skrattar.

Sydde om

Sedan Anette Stridh tog pension ger hon konserter i mindre sammanhang och undervisar även sångelever hemma.
Foto: Andy Foster

Sömmerskorna fick sy om hennes sex kostymer efter hand så de skulle passa.

– Jag använde lite boor och sånt för att dölja magen också.

1999 började hon utbildade sig till sångpedagog och jobbade sedan i Stockholm och Södertälje.

– Som frilansare måste man ibland komplettera med andra uppgifter. Jag jobbade som lärare ibland och startade upp en kör. Man kan inte sitta hemma och vänta, man måste visa sig lite.

Under tiden jobbade hon även med Kultur i vården.

– Jag åkte runt och spelade barnteater och sjöng även för dementa och andra gamla människor. Det var väldigt fint att få möta de gamla människorna som många gånger grät av lycka.

När vi pratar om minnen berättar Anette att hon vid tre tillfällen har räddat Kungliga operan från att behöva ställa in föreställningar.

– Första gången var som Barbarina i Figaros bröllop. Jag hade gjort rollen fyra år tidigare så jag fick snabbt leta fram noterna. Det var inget varsel alls, de ringde mig samma kväll, fem minuter innan det skulle börja. Jag slängde mig i en taxi och som tur var behövde jag inte komma in förrän efter paus så jag fixade det. Tur att vi bodde mitt i stan, konstaterar hon.

Carlotta ur Fantomen på operan.

Andra tillfället fick hon hoppa in och sjunga Olympia under tiden hon gjorde Fantomen.

– Den föreställningen började klockan sex och sen började jag på Oscars halv åtta. Hur jag kunde klara det, fattar jag inte, säger hon och skrattar.

Tredje tillfället var i rollen som Fiakermilli.

– Jag skulle inte vara med och göra premiären utan komma in ett halvår senare. Men hon som skulle göra den från början blev sjuk och jag fick hoppa in tidigare så det blev snabbplugg.

Två karriärer

Anette funderar en stund och säger sedan att man kan säga att hon haft två karriärer. 1997 startade hon tillsammans med Katarina Pilotti och Angela Wannbäck gruppen De tre koloraturerna. Hon var med dem fram till 2015. Deras nisch var nyskrivna operaverk, som de bland annat spelade på Strindbergs intima teater och lite runt om i landet. Förutom nyskrivna operor sjöng de musikal och lite lättsamt också.

För gruppen skrev hon libretto/text till en opera med titeln "Prova på för operasugna", som tonsattes av Paula af Malmborg Ward och som framfördes sommaren 2015 vid Piteå festspel. Efter det valde hon att gå i pension.

– Jag skulle fylla 63 och det kändes nog.

Håller igång

Ur Nattens drottning.

I dag bor hon i Huddinge tillsammans med sin man Erik Frieberg som hon träffade under en Carmenturné med Folkoperan 1984. Han var flöjtist i Kungliga operans orkester men är nu pensionär precis som Anette.

Sedan hon tog pension ger hon konserter i mindre sammanhang. Hon undervisar även sångelever hemma.

– I år har jag hittills bara haft två konserter och sjungit på dop och begravningar. Så jag håller igång fortfarande, avslutar hon med ett skratt.

Fakta

Ett axplock ur Anette Stridhs karriär:

Kungliga Operan och Folkoperan: Nattens Drottning i Trollflöjten (Mozart)

Drottningholmsteatern: Blondchen i Enleveringen ur Seraljen ( Mozart)

Kungliga Operan och Norrlandsoperan: Olympia i Hoffmanns äventyr ( Offenbach)

Folkoperan: Butterfly i Madam Butterfly och Liu i Turandot (Puccini)

Riksteatern: Maria i West Side Story ( Bernstein)

Oscarsteatern: Primadonna Carlotta i Fantomen på operan ( Lloyd Webber)

Så här jobbar KT-kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.