• idag
    4 juni
    10°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • fredag
    5 juni
    16°
    • Vind
      7 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    6 juni
    14°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      3.0 mm
  • söndag
    7 juni
    15°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    8 juni
    17°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      V
    • Nederbörd
      0.0 mm

Digital majblomma i år

Skola & utbildning | Coronaviruset
PUBLICERAD:
Bråtenskolans klass 3B med sina affischer.
Foto: Ulrika Karinsdotter/Bråtenskolan
Årets majblommeinsamling har startat, men i år ser den annorlunda ut. Det finns inga fysiska majblommor att köpa. Det nya upplägget innebär dock att fler barn kan engagera sig.

– Nu när det var digitalt tyckte vi att det var roligt att starta för hela skolan. Det landar inte bara på vissa barn, utan alla kan bidra, säger Cecilia Häikkinen som är lärare på Bråtenskolan.

Hon påpekar att barnen fortfarande får göra en arbetsinsats. I stället för att sälja fysiska majblommor engageras barnen på andra sätt.

– Jag har en trea och de har fått göra affischer som vi har satt upp. Affischerna har en QR-kod till Swish som man kan scanna. Då får man själv välja hur mycket man ska sätta in.

Är engagerade

I samband med majblommeinsamlingen har barnen läst om barnfattigdom. Cecilia Häikkinen berättar att den är mycket högre i Karlskoga än riksgenomsnittet och att de pengar som samlas in går till barn i Karlskoga.

– Eleverna är superengagerade och vill gå runt och sätta upp koden på varenda lyktstolpe!

I ett första steg har större planscher satts upp på anslagstavlor runt om i Karlskoga. Dessutom ska barnen plasta in mindre planscher och sätta upp på olika ställen.

Skolbarnen är engagerade i frågan.

– De brinner för det. Vi har pratat om att inte alla barn har det lika bra, och de är jätteglada att de kan göra något aktivt för barn i sin närhet.

Den som bidrar med pengar får i år inte någon fysisk majblomma, eftersom den traditionella majblommeförsäljningen helt uteblir på grund av coronaepidemin.

– Det blir en digital blomma. Man får en bild när man har skänkt pengar, förklarar Cecilia Häikkinen.

Så här jobbar KT och Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.