• idag
    4 juli
    14°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      3.6 mm
  • söndag
    5 juli
    17°
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      3.2 mm
  • måndag
    6 juli
    18°
    • Vind
      7 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    7 juli
    17°
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      V
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • onsdag
    8 juli
    18°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      NV
    • Nederbörd
      0.0 mm

Vår fria vilja

Familj
PUBLICERAD:

En av de finaste bilderna på ledarskap och omsorg kan vi hitta i gamla testamentet, när vi läser om hur Moses leder Israels folk i öknen, innan de kommer fram till löftets land. På Guds uppdrag hade Moses befriat Israels folk från slaveriet i Egypten. Men i öknen hade folket ingen mat. Då bad Moses och Gud lät det regna mat från himlen i form av manna, så att folket varje dag kunde gå ut och samla så mycket de behövde. Vatten fick de från klippan, och när de önskade sig kött fick de vaktlar. De fick även höra Guds röst, och uppleva beskydd. Det står till och med att deras skor och kläder inte blev utslitna.

Men trots alla underverk som de hade upplevt, så behövdes det inte mycket för att de skulle glömma vem som hade gett dem allt. När Gud kallade Moses upp på berget för att ta emot stentavlorna med de tio budorden, så blev han kvar där i fyrtio dagar. Det räckte för att folket under tiden skulle göra sig en egen gud i form av en guldkalv som de tillbad. De sade: Detta Israel är din Gud, som har fört dig ut ur Egypten.

Hur kunde detta hända? Så snabbt? Kunde det bero på att när man lever gott och får allt utan att behöva anstränga sig, så vänjer man sig vid att ha det bra, och det känns som en självklarhet? Man glömmer bort att vara tacksam. Folket glömde att det var Gud som hade räddat dem från slaveriet i Egypten. De glömde också att det var tack vare Moses hjälp. Nu när de inte längre såg Moses, och hörde honom tala om vad de skulle göra, så började de göra saker på sitt eget vis, och skapa sig en egen gud.

Så är det ofta med oss också. Vi vill själva bestämma hur vår gud skall se ut. Vi säger att jag har min egen tro, jag tror som jag vill. Vi vill också bestämma över hur vi lever våra liv, vad vi lägger vår tid och kraft på. Och det respekterar Gud, därför att Gud har gett människan en fri vilja. Trots att Gud mest av allt vill ha gemenskap med oss. Det står i Johannes evangelium: Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. Inte sände Gud sin son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom. Det är därför som Jesus säger i Uppenbarelseboken: Se, jag står vid dörren och klappar; om någon lyssnar till min röst, och öppnar dörren, så skall jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig. Att hålla måltid med någon är i Bibeln en bild för djup gemenskap.

Ossama Makhol

Församlingsassistent

Så här jobbar KT och Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.